אזור 14

ZONE 14: 

באוניברסיטת ג'ון מורס בליברפול הודיעו אנאלסטים כי הגיעו למסקנה על פי איסוף נתונים מתמשך שעל מגרש הכדורגל קיים אזור אחד מסוים במגרש שבו הכי טוב לייצר התקפות מסוכנות נגד הגנות. על מנת להגדיר את האזור, המגרש חולק ל 18 שטחים ריבועיים של 6×3. כל אזור ממוספר מ 1 עד 18. האזור בו נצפתה הפעילות הרבה ביותר שמובילה להבקעת שערים היה  אזור 14 (ZONE 14). אזור זה זכה למספר כינויים והיום כששומעים את השמות , "כיכר הזהב" או "הבור"  או KILLER ZONE, תדעו שמדובר על אזור 14. 

גילוי זה שינה את אופן משחק הכדורגל, במיוחד לאחר ההצלחה של מנצ'סטר יונייטד באלופות 98-99 ושל צרפת במונדיאל 98 וביורו 2000  בו עשתה שימוש ב 81.3% מהאסיסטים שלה מאזור 14.  אזור זה הפך להיות מפתח לזכייה במשחקים.

קבוצה שהעדיפה לשחק דרך אזור 14, הייתה בעלת סיכוי של פי 4 לכבוש שער מאשר קבוצה ששיחקה מהאגפים. חילוץ כדור באזור הזה מביא ל 80% סיכוי להבקעת שער, מה שהופך את האזור הזה לקריטי עבור מועדונים שמשחקים עם לחץ גבוה ושואפים לחלץ כדור כבר באזור זה או להכניס אליו כדור מיד אחרי החילוץ.

אזור זה הופך להיות חשוב יותר ויותר עבור מאמנים בכדורגל המודרני היום. נתון שהתקבל כי שחקן יכול להחזיק כדור באזור זה למשך 2.7 שניות, דבר שמסביר כי לא כל שחקן יכול לתפקד ולממש את הפוטנציאל של האזור המסוכן. שחקנים שמקבלים החלטות טובות בפרק זמן שכזה צריכים להיות בעלי כישורים מנטאליים וטכניים גבוהים מאוד, כמו צ'אבי ואנייסטה מברצלונה שידעו לעשות זאת בצורה מושלמת. אזור 14 חייב לקבל משמעות גדולה כחלק בלתי נפרד מהאימונים הטקטיים של קבוצות שמכוונות להישגים משמעותיים.

דניס ברקאמפ עושה את זה כמו בספר:


פתרון למשחק ההגנה מול אזור 14 לא איחר להגיע והפך להיות האזור הצפוף והבעייתי ביותר במשחק הכדורגל. הגנות היום יותר ערוכות ומוכנות לכדורים שיכנסו לאזור הזה, מאמנים יצרו שינוי טקטי שגורם לאזור 14 להיות האזור המורכב ביותר אליו אפשר להכניס. הגנות עם מאוד קומפקטיות עם מבנה קווים מאוד קרובים שמחייב את היריבה לשחק לכיוון האגפים שם הסיכוי ליצור מצב הבקעה או להבקיע הרבה פחות גבוה מאזור 14.

מאמנים היום יכולים וגם מבצעים מהלכים טקטיים לסגירת אזור 14 ומרכז המגרש במטרה לכפות על היריבים לשחק מהאגפים, שם הסטטיסטיקה מראה שמשחק הרמות בעל השפעה מינורית על הבקעת שערים. קצת יותר מאחוז אחד להבקעת שערים, מתוך כמעט 20 הרמות למשחק ורמת הדיוק של ההרמות סביב ה 20% לא סטטיסטיקה שמאמני העילית יהיו שמחים לאמץ.

ניתן לראות היום את שני המבקיעים והמבשלים הכי גדולים של הליגה האנגלית, סאלח והזארד כל אחד באגף הטבעי שלו, משתמשים בחצי מהשטח של אזור 14 בכדי להימנע מהצפיפות שנוצרה במרכז השטח. קבוצות בכדורגל המודרני מתבססות על הנעת כדור מהירה מצד לצד בכדי לפתוח את המעברים הצפופים בין שחקני ההגנה ולאפשר להתפרץ דרכם. 

הטכנולוגיה הפכה מזמן לחלק בלתי נפרד מקבוצות הכדורגל, כמו שהטכנולוגיה לא מפסיקה להתפתח כך בדיוק גם משחק הכדורגל של מועדוני העילית. ניתן לראות בכדורגל המודרני היום ללא כל שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כי שערים מובקעים בתבנית די קבועה. המטרה היא להכניס כדור לאזורי המסירה, או מקצוות אזור 14 או מהאזור עצמו, או מכל מקום אחר שיאפשר לשחקן לקבל את הכדור באזור המסירה ומשם הדרך לשער כבר מאוד קצרה. 

סרטון המציג את ההתאמות המודרניות של המאמן פפ גווארדיאולה . שימוש בתבנית משחק התקפית אשר חוזרת על עצמה ועובדת ביעילות מופלאה: Assist ZONE Goal zone ו Zone 14

חלק גדול מהמהלכים הללו נובע בעקבות חדשנות טקטית העונה לשם  Third man pass 

מדובר בקונספט טקטי,טכני התקפי המשלב שלושה שחקנים במהלך צירופים מהיר . מהלך מסוג זה גורם לשחקני ההגנה להיות ממוקדים על שחקן ההתקפה שמחזיק בכדור ובשחקן שאליו הוא מתכוון למסור, כאשר רץ שלישי מעורב במהלך ומהווה גורם מפתיע שמקבל את המסירה לבסוף . מהלך שכזה הוא בלתי ניתן לעצירה כאשר הוא מתבצע נכון. 

בקרוב יפורסם מאמר קצר המסביר את עקרון המסירה לרץ שלישי כולל סרטונים וסקיצות לתרגול באימון